Kantor Center for the Study of Contemporary European Jewry

Mohamed Omar, the Swedish Anti-Zionist Movement and Media Reactions

by Matan Ravid

 

After becoming known to the wider Swedish public in 2005, Mohamed Omar gained recognition as a respected poet, cultural journalist and intellectual. Since January 2009, however, he has become Sweden’s most outspoken supporter of Islamist movements, as well as the Iranian and Syrian regimes. His hate propaganda is directed almost entirely against Israel, Zionism and the Jewish people in general, focusing on alleged Jewish-Zionist  conspiracies and Holocaust denial. Omar has been successful in creating a platform for those sharing his radical views, regardless of political affiliation, demonstrating how antisemitism can serve as a bridge between different and even opposing ideological groups: Islamist, radical left and Islamophobic extreme right. Most mainstream Swedish media outlets and organizations soon stopped giving Omar a platform. However, it took a while for some journalists on the left, notably from the Social Democratic Aftonbladet (Sweden’s largest evening paper), to label Omar an antisemite and to marginalize him. It was mainly his association with the Swedish extreme right that made them change their attitude. Omar is an example of how self-described “critics of Israel” without clear or outspoken links to the extreme right, who present their notions of “Jewish power and manipulations” in anti-Zionist  terminology, are not always condemned or even criticized.

For full text (in English), click here


בשנים 2009-2005 ×–×›×” מוחמד עומר להכרה ציבורית בשוודיה כמשורר וכאינטלקטואל וכעיתונאי הדן בעיקר בענייני תרבות. דימוי ×–×” השתנה מאז ינואר 2009, לאחר שעומר הצהיר על תמיכתו באסלאם הקיצוני ובמשטרים באיראן ובסוריה.  מאז הוא מפרסם בעיקר באינטרנט מאמרי הסתה נגד ישראל ותעמולה אנטישמית ואנטי-ציונית, העוסקים בעיקר בשני נושאים המזימה היהודית-ציונית לשלוט בכל והכחשת השואה. עומר הצליח לגבש בשוודיה מסגרת רעיונית לפעילים אסלאמיסטים, אנשי שמאל רדיקלי ופעילים מהימין הקיצוני, בהם בעלי גישות אנטי-מוסלמיות מובהקות. פעילותם המשותפת ממחישה כיצד מהווה האנטישמיות מכנה משותף לפעילים מזרמים אידיאולוגיים שונים ואף מנוגדים. בעקבות הצהרותיו ופרסומיו הקיצוניים, חדלו אמצעי התקשורת השונים וארגונים המזוהים עם הזרם המרכזי של השיח הציבורי לאפשר לו לפרסם או ליטול חלק בפעולותיהם. יחד עם זאת, היו עיתונאים המזוהים עם מחנה השמאל, בעיקר מהעיתון Aftonbladet (עיתון הערב הנפוץ המזוהה עם המפלגה הסוציאל-דמוקרטית) שנמנעו תחילה,  ×˜×¨× שהחל לפעול יחד עם פעילי ימין קיצוני,   ×ž×”גדרתו של עומר כאנטישמי ומהסתייגות ממנו. רק לאחר שהתבררו גם קשריו עם הימין הקיצוני שינו עיתונאים אלה את יחסם אליו. הוא נתפס מעתה כאנטישמי קיצוני והודר לחלוטין גם מעיתון ×–×”.  ×ž×”לך ×–×” ממחיש ×›×™ ביטויים אנטישמיים שעניינם הכוח והמזימה היהודית המופיעים באצטלה של טרמינולוגיה אנטי-ציונית ומופצים בידי מי שאינם קשורים באופן מובהק לימין הקיצוני אינם נדחים לאלתר בשוודיה כפרסומים שיש לגנותם.